A ještě ke spolupráci auditora a klienta

Verze pro tiskSend by email
S příchodem května se více a více vydělují naši auditorští klienti do dvou skupinek. V té první jsou Ti, jejichž účetnictví k 31. prosinci 2014 je již uzavřeno, účetní závěrky vyhotoveny, auditorské zprávy vydány a účetní a finanční ředitelé se mohou v plné síle věnovat problémům roku 2015, kterých určitě není málo.

V té druhé skupince jsou Ti, jejichž účetnictví je stále otevřeno a účetní závěrky zůstávají v podobě polotovaru. Není to ani zdaleka o tom, kdy se s uzavřením účetnictví začalo a kdy proběhl vlastní audit. V mnoha případech zůstávají v tomto procesu otevřené body, které bylo možno vyřešit již v průběhu roku 2014. A v mnoha případech se jedná o problémy, které nesouvisejí ani tak s účetnictvím společností, jako spíše s jejich finančním řízením a stavem hospodaření vůbec.

Není to tedy o tom, kdy audit začal. Dřívější zahájení auditu nemusí vůbec znamenat jeho dřívější dokončení. Je to naopak o tom, že některé problémy je třeba řešit zavčas. Časná diskuse o problémech a jejich včasné řešení a otevřená komunikace mezi auditorem a klientem je tím rozhodujícím, co může celý proces uzavírání účetnictví a auditu urychlit a zefektivnit. Čím dál tím více se ukazuje, že kontinuální a otevřená komunikace je tím rozhodujícím, co určuje kvalitu a efektivitu celého procesu.

Možná je právě nyní čas si toto vše uvědomit, protože možná právě teď se zakládá na kvalitu účetních závěrek za rok 2015.

Ing. Radomír Stružinský