Podnikatelé pozor! Nově si můžete natáčet jednání se zákazníkem v potenciálně konfliktních situacích

Verze pro tiskSend by email

Pořízení zvukového nebo obrazového záznamu zákazníka bez jeho souhlasu a následné použití takového záznamu může být velmi problematické. Nejvyšší správní soud se ale ve svém rozsudku ze dne 29.7.2016 postavil na stranu podnikatelů a rozhodl, že si podnikatelé mohou natáčet jednání se svými zákazníky i bez jejich souhlasu (ale s jejich vědomím) v situacích, kdy mají důvodné obavy z toho, že v průběhu jednání dojde k napadení nebo k jinému konfliktu.

Svůj závěr NSS odůvodnil tím, že přítomnost nahrávacích zařízení může působit na klienty psychologicky a může tak vést k tomu, že si tyto osoby budou lépe hlídat své chování. Zároveň takový videozáznam může podnikatel použít i jako důkaz před soudem. 

Soud tak vyhověl kasační stížnosti společnosti ČEZ Distribuční služby, jejíž zaměstnanci si v roce 2008 v Olomouci natáčeli videokamerou své jednání s černým odběratelem energie. Ten nejprve s natáčením souhlasil, svůj souhlas ale později odvolal, v důsledku čehož Úřad pro ochranu osobních údajů uložil společnosti pokutu ve výši 15.000 Kč. Městský soud v Praze sankci potvrdil se závěrem, že šlo o zásah do práva na soukromí.

Úplné znění předmětného rozsudku NSS naleznete zde.