Zákon o evidenci skutečných majitelů čeká s největší pravděpodobností nejpozději na podzim letošního roku novelizace, účinnost novely je předběžně plánována k 1.říjnu 2022. Důvodem je, že Evropská komise zahájila proti České republice řízení pro nesprávné provedení Směrnice AML.
Evropská komise České republice vytýká využívání pojmů „osoba s koncovým vlivem“ a „koncový příjemce“ a dále žádá omezení výjimek pro subjekty, o nichž platí, že nemají skutečného majitele, pouze na veřejnoprávní právnické osoby.
Česká republika reagovala vládní novelou, která ve stávajícím znění navrhuje následující kritéria určení skutečného majitele:
„Skutečným majitelem korporace je každá fyzická osoba, která vlastní nebo kontroluje korporaci tím, že:
- má přímý podíl nebo akcii nebo hlasovací práva, včetně akcie na doručitele, větší než 25 %,
- má přímo nebo nepřímo právo na podíl na zisku, jiných vlastních zdrojích nebo likvidačním zůstatku (dále jen „vlastnický podíl“) větší než 25 %,
- může ovládat korporaci nebo korporace, které mají v dané korporaci samostatně nebo dohromady podíl nebo akcii, včetně akcie na doručitele, větší než 25 %, nebo
- může kontrolovat korporaci jinými prostředky; kontrolou jsou mimo jiné kritéria stanovená v čl. 22 odst. 1 až 5 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU.“
Ze stávajícího znění návrhu je tak patrné, že vláda navrhuje ponechat kritérium podílu na zisku.
Další navrhovaná změna se týká omezení výjimek pro subjekty, o nichž platí, že nemají skutečného majitele. Výjimka se bude nadále týkat státu, územních samosprávných celků, dobrovolného svazku obcí, státní příspěvkové organizace a příspěvkové organizace územních samosprávných celků. Dále novela navrhuje, že skutečného majitele nemají české právnické osoby založené nebo zřízené za zvláštním účelem spočívajícím v uspokojování potřeb obecného zájmu pokud:
- jsou založeny Českou republikou, krajem nebo obcí nebo zřízeny zákonem nebo mezinárodní smlouvou,
- jsou financovány Českou republikou, krajem nebo obcí a
- ve kterých Česká republika, kraj nebo obec může uplatňovat svůj rozhodující vliv; v případě obchodních korporací a družstev se vyžaduje 100% účast.
Navrhovaná novela dále stanoví, že skutečného majitele nemají:
- školská právnická osoba zřízená státem, územním samosprávným celkem nebo dobrovolným svazkem obcí,
- veřejná výzkumná instituce,
- právnická osoba zřízená zákonem nebo mezinárodní smlouvou,
- státní podnik a národní podnik,
- evropské seskupení pro územní spolupráci,
- právnická osoba, ve které má přímo nebo nepřímo veškeré podíly na prospěchu a hlasovacích právech Česká republika, kraj nebo obec a
- obecně prospěšná společnost a ústav, jejichž zakladatelem je Česká republika, kraj nebo obec.
Jak je zřejmé, do výjimky budou dle navrhovaného znění spadat pouze veřejnoprávní právnické osoby. Údaje o skutečném majiteli tak budou muset nově evidovat i politické strany a politická hnutí, církve a náboženské společnosti, odborové organizace a organizace zaměstnavatelů, společenství vlastníků jednotek a honební společenstva.
U obchodních korporací, zejména u těch s komplikovanou vlastnickou a řídicí strukturou, bude nutné (opětovně) přezkoumat, zda zápis v evidenci skutečných majitelů odpovídá účinné právní úpravě. Tam, kde dochází k zápisů údajů do evidence skutečných majitelů prostřednictvím tzv. automatického průpisu by měla být provedena minimálně kontrola, zda je zápis v souladu s novelizovaným zněním zákona.