Bankovní poplatky, praktiky mobilních operátorů, rozdílná kvalita potravin – ať už na tato témata máme názor jakýkoliv, je faktem, že mají jedno společné – jde o spory, kde proti jednomu velkému, silnému subjektu stojí velké množství osob, zpravidla spotřebitelů. Tito často na soudní řešení sporu zanevřou – výše jejich nároku může být totiž ve značném nepoměru k časové a finanční nákladnosti soudního řízení.
Ministerstvo spravedlnosti proto plánuje model, dle kterého by zájmy všech osob s podobným nárokem vymáhal jeden advokát.
Ten pak v řízení před soudem jedná jménem celé skupiny. Advokát by také nesl veškeré finanční náklady řízení, včetně rizika hrazení nákladů protistrany v případě neúspěchu. Motivací pro něj má být podíl ve výši 10 – 30 % z celkové hodnoty nároků, které se podaří vysoudit.
Členové skupiny se řízení sami neúčastní, stačí jim pouze se přihlásit o svou část vymoženého plnění u daného advokáta.
Je zřejmé, že zavedení tohoto institutu do českého práva s sebou jistě přinese více žalob ze strany spotřebitelů. Podnikatelům, kteří přichází do styku s širokou veřejností, se již nyní vyplatí věnovat pozornost „rizikovým oblastem“, kde je spotřebitel chráněn velmi silně – například všeobecné obchodní podmínky, prodej na dálku či mimo obchodní prostory, nebo smluvní pokuty a jiné způsoby sankcionování spotřebitele.