V nejbližší době by se měla projednávat předloha novely zákona o regulaci reklamy, která usiluje o zavedení absolutního zákazu reklam na spotřebitelské úvěry, sponzoring a bankovní a nebankovní půjčky, jejichž cílem (nebo přímým či nepřímým účinkem) je propagace výhodného a snadného získání finančních prostředků, šířená prostřednictvím televizního a rozhlasového vysílání nebo prostřednictvím služeb informační společnosti, v periodickém tisku, neperiodických publikacích, na letácích, plakátech nebo jiných tiskovinách. Omezení se nemá vztahovat pouze na reklamy týkající se spotřebitelského úvěru na bydlení, který už je podle předkladatelů novely dostatečně regulován a rovněž také na reklamu umístěnou v provozovnách nebo výkladních skříních poskytovatelů spotřebitelského úvěru, či v případě sponzorování veřejně prospěšných aktivit a sponzorskou komunikaci v místě jejich konání a dále také na publikaci tiskovin, které jsou k dispozici v obchodních prostorách bank a nebankovních subjektů, informujících o nabízených finančních produktech.
Toto poměrně přísné opatření směřuje především na situace, kdy spotřebitelé pod tlakem reklamy, která mnohdy zdánlivě nabízí výhodné podmínky spolu se snadným a v podstatě okamžitým poskytnutím financí, impulzivně uzavřou smlouvu o úvěru nebo půjčce, kterou by za běžných okolností neuzavřeli a na následné splácení často nemají ani finanční prostředky a ocitají se v dluhové pasti.
Primárním důvodem regulace je tedy poskytnutí ochrany před společensky nežádoucí reklamou podněcující spotřebitelé k neuváženému uzavírání dalších půjček i úvěrů, což by mělo vést mimo jiné ke snížení počtů exekucí a insolvencí a eliminovat všeobecný problém vyskytující se předluženosti. Stejně tak by měla chránit poskytovatele úvěrů a půjček, neboť omezením reklamy by mohlo dojít ke snížení počtu dlužníků, kteří své závazky řádně a včas nehradí.
Celé znění navrhované novely včetně důvodové zprávy si můžete přečíst zde a dále zde.