V současné době je v provozu necelých 1,7 milionu datových schránek, avšak od příštího roku by se měl jejich počet zvýšit na více než dvojnásobek. Stane se tak na základě nového zákona, všeobecně známého pod názvem „DEPO“.
Povinné zřizování datové schránky doposud platilo pouze pro právnické osoby, některá povolání a úřady, občané si jí mohli zřídit dobrovolně.
Nově od roku 2023 se automaticky zřídí datové schránky podnikatelským subjektům (živnostníkům) a právnickým osobám, které ji doposud nemají. Cílem změny je levnější, rychlejší a efektivnější komunikace s úřady. Ministerstvo vnitra má v plánu zřídit cca 50.000 schránek denně.
Komunikace prostřednictvím datových schránek bude do budoucna jednoznačně více preferovaná a má oproti klasické “poště” řadu výhod. Pomineme-li nespornou výhodu v rychlosti komunikace, hned další je cena, která je zlomek částky, kterou by vás stál doporučený dopis. Přitom máme při doručení automaticky doklad o datu doručení, tak i obsahu zásilky. Nikdo se tedy nemůže v takové chvíli vymlouvat, že některou zásilku neodržel/byla nekompletní apod. Navíc platí již nějakou dobu tzv. fikce doručení (o tom blíže zde). Jejich rozšíření je podstatným krokem k digitalizaci komunikace se státními orgány.
Pomocí datových schránek je možné podat daňové přiznání, zažádat o výpis rejstříku trestů nebo o vydání nového řidičského průkazu. Podstatnou výhodou je ověření totožnosti odesílatele, kdy odesláním obsahu datové zprávy není zpravidla zapotřebí řešit podpis odesílatele.
Prostřednictvím nového zákona se plánuje také mírný nátlak na občany se zavedením datových schránek. Ve chvíli, kdy fyzická osoba – nepodnikatel použije některou formu elektronické identifikace například bankovní identitu, bude mu automaticky přidělena datová schránka. Následně bude daná osoba se státem povinna komunikovat pouze tímto způsobem. Ministerstvo vidí tento způsob jako potřebný pro přechod do on-line prostředí komunikace. Původní myšlenka, zřídit datovou schránku všem osobám - aby se bránilo vyhýbání se doručování - už ale byla opuštěna.
UPDATE 03.11.2022
Vláda včera schválila návrh Ministerstva vnitra, který počítá se změnou části zákona o elektronických úkonech. Pokud bude novela přijata, bude zrušeno plánované automatické zřizování datových schránek všem občanům, kteří se od 1. ledna 2023 např. bankovní identitou poprvé přihlásí k elektronickým službám státu. Tato povinnost se do návrhu dostala na základě poslaneckého pozměňovacího návrhu.
Pro běžné občany má využívání datové schránky zůstat dobrovolné a k jejímu zřízení by proto mělo dojít pouze na vlastní žádost.