Již dlouhou dobu pozorujeme postoj prodávajících ve vztahu k postupu při poskytování servisu vadného spotřebitelského zboží. Trendem společností se stala výměna spotřebitelského zboží za nové, namísto aby byla spotřebiteli nabídnuta jeho oprava.
Tuto skutečnost, která vede jak k zatěžování planety nadměrným vytvářením odpadů, tak ke zvyšování emisí CO2 v důsledku předčasné likvidace spotřebního zboží v EU, se zaobírá již nějakou dobu Evropský parlament a Rada EU.
Výsledkem je přijatá Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/771. Ta si bere za cíl zlepšit fungování vnitřního trhu a zároveň dosáhnout vysoké úrovně ochrany spotřebitele a větší oběhovosti v rámci hospodářství. Tato směrnice sleduje v kontextu zelené transformace cíl zlepšit fungování vnitřního trhu a zároveň podpořit udržitelnější spotřebu.
Co se díky směrnici umožní
dosáhnout na cenově dostupné opravárenské služby provedené poskytovatelem, kterého si spotřebitel sám vybere
- udržitelnou spotřebu
- vznik méně odpadu způsobeného vyřazeným zbožím
- snížení poptávky po zdrojích včetně energie, vyvolaná procesem výroby a prodeje nového zboží nahrazujícího vadné zboží
- snížení emisí skleníkových plynů
- nastavení jednotných pravidel na podporu oprav zboží zakoupeného spotřebiteli (v EU), a to v rámci odpovědnosti prodávajícího
Prodejce bude mít nově povinnost nabídnout spotřebiteli během doby pro uplatnění práv z vadného plnění opravu věci (pokud tedy vyjde levněji než její výměna). Poté se doba pro uplatnění práv prodlouží o další jeden rok.
Směrnice také výrobcům výslovně zakazuje používat smluvní doložky nebo hardwarová či softwarová řešení, která by opravu ztěžovala (tzv. kazítka).
Úplně znění schválené směrnice naleznete ZDE.
Směrnice nyní čeká na schválení Radou EU a po zveřejnění v Úředním věstníku EU budou mít členské státy 24 měsíců k její transpozici do svých právních řádů.