O problematice jednotného měsíčního hlášení zaměstnavatele jsme vás již informovali v našem dřívějším článku Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele: Co se chystá v oblasti daní z příjmů. Dnes přinášíme aktuální informace k projednávání tohoto návrhu zákona, který má zásadně zjednodušit administrativu pro zaměstnavatele. Poslanci totiž v dubnu podpořili jeho schválení v prvním čtení, a spolu s tím také zrušení srážkové daně. Co přesně se tedy chystá a jaké změny mohou zaměstnavatelé očekávat?
Zaměstnavatelé by dle zákona podávali jen jedno souhrnné hlášení a pouze jednomu úřadu. Změna by měla nastat již od počátku příštího roku. Jedná se o zásadní projekt v rámci digitalizace státní správy. Zaměstnavatelé by měli do budoucna namísto zasílání různých formulářů různým úřadům v odlišných lhůtách podávat jeden formulář měsíčně, měl by se snížit počet vystavovaných potvrzení apod. Zároveň získá státní správa individualizované údaje o zaměstnancích a jejich závislé činnosti. To je významný rozdíl od současných většinou souhrnných údajů hlášených za zaměstnavatele. Zatímco v současné době musí zaměstnavatelé posílat dvě desítky formulářů několika různým úřadům, nově by zůstalo pouze u jednoho. Každý měsíc by údaje obdržela Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) pod Ministerstvem práce a sociálních věcí. A právě ministerstvo by dále bylo zodpovědné za předávání příslušných údajů dalším orgánům státní správy.