Tahle věta je spíše otázkou. Daleko častěji si ji však klade klient auditora, než auditor sám. Odpověď na tuto otázku souvisí se schizofrenickým postavením auditorské profese vůbec. Můžeme se pozastavit nad tím, že auditor vlastně „kontroluje" účetní závěrku svého klienta a za jeho peníze mu tu a tam něco „vytýká".
Tuto otázku je však možné si snadněji odpovědět, pokud se podíváme do Etického kodexu IFAC, kterým se auditoři (a nejen auditoři v České republice) musí řídit. V předmluvě k tomuto kodexu nalezneme větu: „Význačným znakem profese účetních znalců/auditorů je přijetí odpovědnosti jednat ve veřejném zájmu".
Je samozřejmě další otázkou, co to ten veřejný zájem vlastně je. V této věci bych si dovolil všechny čtenáře odkázat na výborný článek jedné z našich největších autorit v oblasti účetnictví prof. Dany Kovanicové: Veřejný zájem z pohledu účetní a auditorské profese, který byl uveřejněn v elektronickém vydání Českého finančního a účetního časopisu na webové stránce www.vse.cz/CFUC/93
Ať už náš názor na to, co je nebo není veřejný zájem, bude jakýkoliv, je zřejmé, auditor pracuje minimálně pro dva klienty. Tím prvním je ten, se kterým uzavírá smlouvu o provedení auditu a který zastupuje vlastníky společnosti, jejíž účetní závěrka je ověřována. Tomuto klientovi je také adresována auditorská zpráva.
Tím druhým klientem je veřejnost, tedy všichni ti, kterým by auditovaná účetní závěrka měla být veřejně dostupná.
Je zřejmé, že se zájmy těchto dvou „klientů" mohou někdy dostat do rozporu. A je také zřejmé, kam směřuje světový vývoj auditorské profese, tj. ke stále většímu upřednostnění onoho veřejného zájmu. V již citovaném článku je to patrné. Nedostatečná pozornost veřejnému zájmu je považována za jednu z příčin finanční krize od roku 2007. Zvyšující se pozornost veřejnému zájmu vede k praktickému stanovování veřejné kontroly nad auditem v podobě různých dohledových orgánů od USA až po Evropu. To je současný trend a zatím se můžeme jen dohadovat, do jaké míry je a bude tento dohled nad auditory účinný.
Přeji si, abychom se v případě našich klientů do tohoto rozporu zájmů dvou klientů dostávali co nejméně.