Soudní dvůr EU (SDEU) v novém rozsudku výrazně posílil práva výrobců a majitelů ochranných známek v boji proti napodobeninám a padělkům. Provozovatel internetových stránek nově může být považován za subjekt, jenž neoprávněně užívá ochrannou známku Evropské unie pro výrobky obdobné těm, které ochranné známce Evropské unie podléhají, ačkoliv tyto výrobky nevyrobil ani je ve skutečnosti neprodává. Dít se tak může za situace, kdy spotřebitel může nabýt dojmu, že výrobky s tímto označením uvádí na trh právě výše zmíněný provozovatel internetových stránek, jako Amazon v tomto případu.
Rozhodnuto bylo ve spojitosti s předběžnou otázkou Lucemburského soudu řešícího spor mezi módní značkou Christian Louboutin a Amazonem. Ten vznikl na základě skutečnosti, že Amazon údajně porušoval ochrannou známku Evropské unie, jejímž vlastníkem je Ch. Louboutin. V konkrétním případě se jednalo o slavné dámské lodičky se specificky červenou podrážkou nabízené na platformě Amazonu. Prodejce pocházel z asijské země.
Předběžná otázka spočívala v tom, jestli jednotný způsob prezentace výrobků jiného prodejce napodobujících výrobky chráněné ochrannou známkou s výrobky prodávanými přímo provozovatelem online tržiště, zakládá porušení práv z ochranné známky Evropské unie, za kterou odpovídá vedle prodejce i provozovatel online tržiště.
SDEU odpověděl na výše položený dotaz kladně. Pokud totiž uživatelé internetových stránek mohli nabýt dojmu, že lodičky jsou prodávány jménem a na účet společnosti Amazon, bylo možné se domnívat, že společnost Amazon sama používá registrovanou ochrannou známku Louboutin. Tak tomu je mimo jiné v případě, když společnost Amazon koncipovala všechny nabídky na internetových stránkách jednotným způsobem, uváděla své vlastní logo prodejce i na nabídkách třetích stran a boty skladovala a odesílala.
SDEU tak posílil práva výrobců a majitelů ochranné známky, včetně možnosti finanční kompenzace, proti padělkům pocházejícím ze zemí, kde jen stěží mohou úspěšně svá práva uplatňovat, popř. s nepoměrnými náklady a nejistým právním výsledkem. Nově tak provozovatelé online tržišť nemohou požívat zisk z (jednotné) prezentace takových výrobků na svých stránkách, aniž by za porušení ochranných známek odpovídaly.