Založení s.r.o. online – v Německu realitou, jaká je praxe v ČR?

2. 2. 2023

01.08.2022 se v Německu staly účinnými zákon implementující směrnici o digitalizaci a zákon o doplnění předpisů k provedení směrnice o digitalizaci, které umožňují založit společnost s ručením omezeným kompletně on-line. Ačkoliv to není zcela známou skutečností, je od roku 2021 založení společnosti s ručením omezeným on-line (tzn. bez návštěvy notáře) možné i v rámci České republiky. Jak konkrétně takové založení vypadá?

Prvním krokem při založení společnosti s ručením omezeným je sepsání notářského zápisu o zakladatelském právním jednání. Jednou z jeho nezbytných podmínek je mj. prokázání totožnosti budoucího společníka/společníků (případně jeho právního zástupce). Sepsat tento notářský zápis je možné i na dálku prostřednictvím videokonference a za použití prostředků pro elektronickou identifikaci. Pro praktické účely se takovými prostředky rozumí nejčastěji bankovní identita a elektronický podpis. Samotný notářský zápis tedy již je možné vyhotovit i bez fyzické účasti zakladatele, přičemž notář jej vyhotoví elektronicky a účastníkovi jej zašle.

Standardními náležitostmi pro založení nejjednodušších společností s ručením omezeným za podnikatelským účelem pak jsou:

  • souhlas s umístěním sídla společnosti;
  • výpis z katastru nemovitostí týkající se sídla společnosti;
  • čestné prohlášení a souhlas jednatele se zápisem do obchodního rejstříku, a
  • výpis z rejstříku trestů jednatele společnosti.

Novinkou je od 15.01.2023 skutečnost, že již nadále není potřeba k zapsání právnické osoby do obchodního rejstříku třeba živnostenské oprávnění.

Obstarání souhlasu s umístěním sídla společnosti, výpis z katastru nemovitostí týkajícího se sídla společnosti, čestného prohlášení a souhlasu jednatele se zápisem do obchodního rejstříku a výpisu z rejstříku trestů jednatele společnosti je pak záležitostí zakladatele, přičemž některé z dokumentů musí být ověřeny, případně s úředně ověřeným podpisem.

Např. výpis z rejstříku trestů pak lze v elektronické formě získat prostřednictvím datové schránky jednatele, nebo za pomoci portálu občana, do kterého se jednatel přihlásí kupříkladu prostřednictvím své bankovní identity.

Pro odstranění jakékoliv administrativní zátěže lze udělit plnou moc, např. advokátní kanceláři (s ověřeným podpisem), která zbytek zařídí za Vás. V případě zájmu se na nás neváhejte obrátit.

Potřebujete poradit?

Jsme tu pro Vás a rádi Vám na základě bližších informací a podkladů poradíme. Pro domluvení nezávazné konzultační schůzky nás neváhejte kontaktovat.


Dáváme srozumitelné odpovědi

V naší komunikaci s klienty se neschováváme za dlouhé citace zákonů, ale dáme jasnou a srozumitelnou odpověď.

Přemýšlíme s Vámi

Konkrétní problém vždy řešíme s ohledem na celkovou potřebu klienta, nevytrháváme naše doporučení z kontextu.

Newsletter - Buďte v obraze

Doručíme přímo na Váš e-mail

CAPTCHA
Opište obrázek pro kontrolu proti spamu.
Kontrola proti spamu a robotům.
© Schaffer & Partner 2024 | Created by: drualas.cz
Move up