Přeshraniční homeoffice, neboli telework

19. 7. 2023
Přeshraniční homeoffice, neboli telework

Česká republika, respektive Česká správa sociálního zabezpečení uzavřela tzv. Rámcovou dohodu k aplikaci čl. 16(1) nařízení (ES) č. 883/2004 ve vztahu k obvyklé přeshraniční práci na dálku.

https://socialsecurity.belgium.be/sites/default/files/content/docs/en/international/telework_framework_agreement_cz_signed_1_6_2023.pdf

Právním základem dohody je čl. 16(1) nařízení (ES) č. 883/2004, podle kterého lze dohodou příslušných institucí členských států stanovit výjimku v zájmu určité skupiny osob. Rámcová dohoda je účinná od 1. 7. 2023 a v plném rozsahu nahrazuje předchozí bilaterální dohody uzavřené s účinností od 1. 3. 2023 s Rakouskem a Německem.

Žádost podle Rámcové dohody lze podat pouze ve vztahu ke státům, které k Rámcové dohodě přistoupily.

K dnešnímu dni se jedná o státy následující: 

  • Belgie
  • Česká republika
  • Chorvatsko
  • Finsko 
  • Francie
  • Lichtenštejnsko 
  • Lucembursko 
  • Malta
  • Německo 
  • Nizozemí
  • Norsko 
  • Polsko
  • Portugalsko
  • Rakousko 
  • Slovensko
  • Španělsko
  • Švédsko
  • Švýcarsko

Aktualizovaný seznam zemí, které dohodu podepsaly je možné sledovat na webových stránkách belgické sociální správy.

https://www.cssz.cz/-/telework-eu, účelem této dohody je umožnit zaměstnancům, kteří vykonávají přeshraniční práci na dálku (telework) v rozsahu nepřesahujícím stanovenou hranici a kteří by dle standardních pravidel koordinačních nařízení museli být pojištěni ve státě svého bydliště, aby mohli požádat o aplikaci právních předpisů státu sídla zaměstnavatele. Toto by mělo napomoci předcházet diskriminaci přeshraničních pracovníků, kterým je tímto nyní umožněno pracovat z místa svého bydliště ve větším rozsahu, než tomu bylo doposud bez toho, aniž by se jejich zaměstnavatel musel ve státě bydliště těchto zahraničních pracovníků registrovat a odvádět pojistné.

V případě, že zaměstnanec splní veškeré podmínky, které jsou uvedeny v Rámcové smlouvě, má na udělení výjimky nárok.

Jaké podmínky tedy musí být splněny:

  • zaměstnanec vykonává práci na dálku (obvykle z domova) ve státě bydliště, který je odlišný od členského státu, ve kterém se nachází sídlo zaměstnavatele;
  • z domova je vykonáván stejný typ práce jako by byl vykonáván v sídle zaměstnavatele pomocí informačních technologií;
  • práci zaměstnanec nevykonávána v žádném jiném členském státě kromě státu svého bydliště a státu sídla zaměstnavatele;
  • zaměstnanec pracuje více než 50 % svého pracovního času ve státě sídla zaměstnavatele (ve státě bydliště tráví nejvýše 49,9 % svého pracovního času);
  • zaměstnanec má zaměstnavatele (jednoho či více) pouze v jednom členském státě; 
  • zaměstnanec a zaměstnavatel společně požádají o speciální výjimku dle Rámcové dohody;
  • stát bydliště i stát sídla zaměstnavatele Rámcovou dohodu podepsaly.

Na koho se rámcová dohoda nevztahuje:

  • na osoby, které ve státě bydliště obvykle vykonávají jinou činnost než telework
  • na teleworkující OSVČ,
  • na zaměstnance, který vykonává jakékoli další zaměstnání pro zaměstnavatele se sídlem v jiném členském státě
  • na samostatnou výdělečnou činnost
  • na manuální práce
  • pokud by zaměstnanec ve státě bydliště pracoval z pobočky svého zaměstnavatele či obchodního partnera/klienta

Pokud žádost o udělení výjimky podána nebude, určí se příslušnost zaměstnance k pojistným předpisům dle základních koordinačních pravidel EU.

Jak podat Žádost o výjimku:

Žádost o výjimku se podává u příslušné instituce členského státu (místě příslušné správy sociálního zabezpečení), jehož právním předpisům si zaměstnanec přeje podléhat, tj. ve státě sídla zaměstnavatele a to od 1. 7. 2023 až na dobu 3 let, a to i opakovaně. Pro žádosti podané nejpozději dne 30. 6. 2024, platí, že je možné podat žádost o výjimku zpětně až k 1. 7. 2023 ale ovšem pouze za podmínky, že během tohoto období byly příspěvky na sociální zabezpečení placeny ve státě sídla zaměstnavatele.

Tiskopis žádosti o výjimku dle Rámcové dohody je dostupný na webu ČSSZ: https://eportal.cssz.cz/web/portal/-/tiskopisy/szzvpp

Potřebujete poradit?

Jsme tu pro Vás a rádi Vám na základě bližších informací a podkladů poradíme. Pro domluvení nezávazné konzultační schůzky nás neváhejte kontaktovat.


Dáváme srozumitelné odpovědi

V naší komunikaci s klienty se neschováváme za dlouhé citace zákonů, ale dáme jasnou a srozumitelnou odpověď.

Přemýšlíme s Vámi

Konkrétní problém vždy řešíme s ohledem na celkovou potřebu klienta, nevytrháváme naše doporučení z kontextu.

Newsletter - Buďte v obraze

Doručíme přímo na Váš e-mail

CAPTCHA
Opište obrázek pro kontrolu proti spamu.
Kontrola proti spamu a robotům.
© Schaffer & Partner 2025 | Created by: drualas.cz
Move up