Evropská komise zveřejnila na svých webových stránkách tiskovou zprávu ohledně malých a středních podniků, kteří podnikají na jednotném trhu.
Soubor iniciativ, které Evropská komise v září letošního roku předložila si klade za cíl
- poskytnout krátkodobou pomoc
- posílit spravedlnost v podnikatelském prostředí
- posílit dlouhodobou konkurenceschopnost a odolnost těchto podniků.
V Evropské unii existuje 24 milionů evropských malých a středních podniků, které představují 99 % všech podniků a dvě třetiny pracovních míst v soukromém sektoru v EU.
Evropská komise zmiňuje tyto hlavní tři body pomoci
nařízení o boji proti opožděným platbám v obchodních transakcích
Nová pravidla zruší směrnici z roku 2011 o opožděných platbách a nahradí ji nařízením. Návrh zavádí přísnější maximální platební limit 30 dnů, odstraňuje nejasnosti a řeší právní mezery ve stávající směrnici. Navrhovaný text také zajišťuje automatickou platbu naběhlých úroků a kompenzačních poplatků a zavádí nová donucovací a opravná opatření na ochranu společností před špatnými plátci.
- směrnici, kterou se zřizuje daňový systém ústředí pro malé a střední podniky
Tato směrnice poskytne malým a středním podnikům, které působí přeshraničně prostřednictvím stálých provozoven, možnost komunikovat pouze s jednou daňovou správou tzv. správou ústředí namísto toho, aby se musely řídit více daňovými systémy. Evropská komise doufám, že tento návrh zvýší daňovou jistotu a spravedlnost, sníží náklady na dodržování předpisů, minimalizuje riziko dvojího a nadměrného zdanění a daňové spory.
- posílení přístupu těchto podniků k financím
Evropská komise očekává, že malým a středním podnikům v rámci různých programů financování, které budou probíhat do roku 2027, poskytne více než 200 miliard EUR a to z fondu soudržnosti a z Nástroje pro oživení a odolnost.
Hlavním problémem, kterému malé a střední podniky na jednotném trhu čelí jsou vysoké náklady, které společnostem vznikají v případě, že společnost působí přeshraničně a vznikne jí v zahraničí stálá provozovna. Poté je samozřejmě nutné dodržování daňových předpisů, které může vést k riziku dvojího nebo nadměrného zdanění a časově náročným soudním sporům. Náklady na dodržování daně z příjmu právnických osob se odhadují až na 54 miliard EUR ročně. Navíc 90 % této částky připadá na velmi malé podniky s méně než 10 zaměstnanci.
Návrh Komise by malým a středním podnikům, které působí přeshraničně prostřednictvím stálých provozoven, měl umožnit, aby vypočítávaly své daně pouze na základě daňových pravidel členského státu jejich sídla. Malé a střední podniky by podaly jediné daňové přiznání daňové správě svého ústředí, která by toto přiznání sdílela s ostatními členskými státy, v nichž podnik působí. Členský stát ústředí by rovněž následně převedl veškeré výsledné daňové příjmy do zemí, kde se nacházejí stálé provozovny.
Tato pravidla by se ale týkala pouze samostatných malých a střední podniků se stálými provozovnami, netýkala by se však podniků s dceřinými společnostmi. Pokud tedy malý a střední podnik vyroste ve skupinu, nebude mít již nárok na rámec pro zjednodušení. Ta by pak měla možnost nadále uplatňovat zjednodušující pravidla, ale pouze do konce pětiletého období opce. Jakmile se totiž malý či střední podnik rozhodne uplatňovat nová pravidla, bude muset zůstat v tomto systému po dobu pěti fiskálních let a svou volbu budou moci obnovit každých pět let bez omezení, pokud budou i nadále splňovat požadavky na způsobilost. Ustanovení o způsobilosti a ukončení jsou navržena tak, aby odrazovala od potenciálních praktik daňového plánování, zejména od záměrného přesunu ústředí do země s nízkým zdaněním.