Dne 21. prosince 2023 byla zveřejněna novela směrnice č. 2013/34/EU, ve které se mění kritéria pro kategorizaci účetních jednotek. Došlo zde především k valorizaci monetárních limitů (tzn. aktiv a čistého obratu) pro podnikatelské a neziskové účetní jednotky o cca 25 %. Co se týče kritéria průměrného počtu zaměstnanců, tak v tomto případě ke změně nedochází. Tato změna má být ze strany členských států EU aplikována do 12 měsíců od zveřejnění zmíněné novely.
Pravděpodobně ještě během roku 2024 dojde k novelizaci stávajícího zákona o účetnictví, do kterého bude zapracováno navýšení uvedených limitů. Poté bude kategorizace účetních jednotek vypadat následovně (kurz k 31.12.2023 – 24,725 CZK/EUR):
Kategorie ÚJ | Celková aktiva | Celkový obrat | Průměrný počet zaměstnanců |
Mikro účetní jednotka | < 450 000 Eur / Cca 11 mil. Kč | < 900 000 Eur / Cca 22 mil. Kč | < 10 |
Malá účetní jednotka | < 5 000 000 Eur / Cca 123,5 mil. Kč | < 10 000 000 Eur / Cca 247 mil. Kč | < 50 |
Střední účetní jednotka | < 25 000 000 Eur / Cca 618 mil. Kč | < 50 000 000 Eur / Cca 1 236 mil. Kč | < 250 |
Velká účetní jednotka | > 25 000 000 Eur / Cca 618 mil. Kč | > 50 000 000 Eur / Cca 1 236 mil. Kč | > 250 |
Se změnou kategorizace účetních jednotek přímo souvisí i změny povinnosti auditu účetních jednotek. V tuto chvíli je v Legislativní radě vlády návrh nového zákona o účetnictví, jehož součástí je i zvýšení limitů pro povinný audit, který by se nově týkal pouze středních a velkých účetních jednotek, tzn. jednotek, jejíchž hodnoty by podle nových navýšených limitů přesahovaly aktiva – cca 123,5 mil. Kč, čistý obrat – cca 247 mil. Kč a průměrný počet zaměstnanců – 50.
Podle názoru Komory auditorů ČR, která s návrhem na navýšení limitů pro povinný audit nesouhlasí, by v tomto případě z povinného auditu vypadlo cca 10 tisíc účetních jednotek. To by znamenalo mimo jiné nižší informovanost uživatelů účetních závěrek a vyšší náklady pro tyto uživatele, mezi které patří i stát. Komora auditorů se domnívá, že v případě výpadku takového množství firem z povinného auditu, nebude možné audit kapacitně nahradit kontrolou ze strany finančních úřadu, a tím pádem zde vzniká riziko negativního dopadu na výběr daní v ČR.