Česká správa sociálního zabezpečení od 1.1.2020 spustí elektronickou neschopenku „eNeschopenku“, což bude v nemocenském pojištění představovat zásadní zjednodušení komunikace mezi nemocnými, lékaři a zaměstnavateli.
Zjednodušení se týká především formy předávání informace o dlouhodobé pracovní neschopnosti zaměstnance jak samotné České správě sociálního zabezpečení, tak zaměstnavatelům. Zaměstnavatelé budou mít možnost požádat o zasílání notifikací o dlouhodobé pracovní neschopnosti svých zaměstnanců a pokud tak učiní, odpadne povinnost dlouhodobě nemocného zaměstnance předat „papírovou“ neschopenku zaměstnavateli. Tuto povinnost za zaměstnance splní lékař příp. příslušná okresní správa sociálního zabezpečení, která odešle zprávu o pracovní neschopnosti do zvolené datové schránky zaměstnavatele.
Výše uvedené platí i pro zaslání informace o ukončení či trvání dlouhodobé pracovní neschopnosti zaměstnance, a to ke 14. dni a déle.
Testovací prostředí pro nasazení eNeschopenky by mělo být realizováno do 1.10.2019.