Zakládání společností on-line, elektronická evidence ověřených podpisů a nové možnosti získání Apostily

Schaffer News

Namísto fyzické přítomnosti v kanceláři bude nově žadatel komunikovat s notářem přes videokonferenci. Žadatelovu identifikaci notář provede za pomoci přihlášení přes tzv. národní bod pro identifikaci a autentizaci (například za pomoci e-občanky nebo bankovní identity), nebo si notář bude muset relevantní údaje zjistit z tzv. základních registrů (registr obyvatel, registr osob, registr práv a povinností a registr územní identifikace, adres a nemovitostí - RÚIAN).

Členové statutárních orgánů právnických osob mohou v rámci obchodního styku k úředně ověřenému podpisu nechat připsat informaci o oprávněnosti právnickou osobu zastupovat a také o tom, v jakém počtu členové statutárního orgánu musí právnickou osobu zastupovat, aby toto společnost zavazovalo. Toto tedy de facto nahradí informaci z obchodního rejstříku, do něhož notář nahlédne.

Novela si (kromě navýšení komfortu žadatelů o notářské služby) klade za cíl i zabránit falešným ověřovacím doložkám. Zavádí totiž elektronickou evidenci ověřených podpisů. V nové evidenci ověřených podpisů si každý bude moci zjistit, jestli je podpis u konkrétní smlouvy pravdivě úředně ověřen a smlouva je tedy platná. Slouží k tomu QR kód u každého z dokumentů.

Mimo to novela umožňuje notářským komorám vydávání Apostil, a to od 1. září roku 2021. Komunikace a zasílání dokumentů do zahraničí se tak výrazně zjednoduší a urychlí.