Nový registr zastupování, který byl spuštěn 1. července 2024, představuje významný krok v digitalizaci státní správy v České republice. Tento systém umožňuje elektronické vystavování plných mocí, čímž usnadňuje občanům a podnikatelům komunikaci s úřady. Místo nutnosti fyzického potvrzení podpisu u notáře nebo na Czech Pointu je možné vyřídit tyto záležitosti pohodlně online.
V registru zastupování jsou k dispozici předvyplněné formuláře, které uživatelé jednoduše vyplní a potvrdí prostřednictvím systému Identita občana. Tím se výrazně zkracuje čas potřebný k vyřízení úředních záležitostí a eliminují se náklady spojené s úředním ověřováním papírových dokumentů.
Plné moci zapsané v registru jsou platné až do jejich odvolání, nebo vypršení platnosti. Elektronické plné moci zaniknou po odvolání automaticky, což zvyšuje právní jistotu. Úřady budou samy ověřovat existenci a platnost zástupčího oprávnění.
Vláda očekává, že nový registr využijí jak občané, tak podnikatelské subjekty. Registr spravuje Digitální a informační agentura. Prvním zapojeným úřadem je Ministerstvo dopravy, které si od novinky slibuje usnadnění převodu vlastnického práva k vozidlům.