Datové schránky nově i pro živnostníky s pozastavenou živností

6. 3. 2023

Od 1.1.2023 došlo k nabytí účinnosti novelizovaného zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, na jehož základě došlo k rozšíření okruhu osob, kterým Ministerstvo vnitra zřídilo automaticky datovou schránku.

Nově mají datovou schránku automaticky za zákona zřízenou všechny osoby registrované v Registru právnických osob, podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci (tzv. ROS).

V případě podnikajících fyzických osob je potom důležité zmínit, že datová schránka je zřízena automaticky i těm osobám, které mají v současnosti živnost pozastavenou.

To v praxi znamená, že živnostníci s pozastavenou živností nemohou žádat ani o znepřístupnění, ani o zrušení datové schránky. Znepřístupnění mohou provést pouze nepodnikající fyzické osoby, a to například prostřednictvím žádosti na pobočkách Czech POINTU nebo přímo v nastavení samotné datové schránky. Do znepřístupněné schránky potom nelze zprávy doručovat, ale ani je z ní odesílat, s dříve uloženými zprávami však lze nadále pracovat.

Zrušení datové schránky potom provádí potom Ministerstvo vnitra ze zákonem stanovených důvodů a až po uplynutí 3 let od samotného znepřístupnění datové schránky.

Jediným řešením, jak se tedy mohou osoby s pozastavenou živností bránit povinnému zřízení datové schránky, je zrušení živnostenského nebo jiného oprávnění k podnikání. Na základě výmazu z příslušné evidence je potom datová schránka automaticky znepřístupněna a po uplynutí 3 let zrušena.

Newsletter - Buďte v obraze

Doručíme přímo na Váš e-mail

CAPTCHA
Opište obrázek pro kontrolu proti spamu.
Kontrola proti spamu a robotům.
© Schaffer & Partner 2023 | Created by: drualas.cz
Move up