Digitální informační agentura (DIA) v součinnosti s dalšími orgány České republiky postupují v digitalizaci nejrůznějších součástí veřejných věcí. Kompletní elektronizace se tak dočkají další části státní správy a dále i některé doklady občanů.
Registr zastupování
Veškeré digitalizační projekty v ČR má v tuto chvíli na starost právě nově vzniklá DIA. Jedním z jejich pilotních projektů pak je např. Registr zastupování. Ve své podstatě se jedná o registr digitálních plných mocí, které usnadní vyřizování různých životních situací čistě digitálně. Do projektu se již od začátku mají zapojit ministerstva financí, spravedlnosti, zdravotnictví, sociálních věcí a dopravy. Plánem DIA je, aby tento registr začal fungovat v červenci roku 2024.
Klientská zóna Jenda
Další digitalizační projekt, se kterým DIA pomáhá, tentokrát Ministerstvu práce a sociálních věcí, je možnost podávat žádosti o sociální dávky v elektronickém systému ministerstva. Zájemci o příspěvek na bydlení, přídavek na dítě a rodičovský příspěvek můžou nově podat žádost online přes takzvanou klientskou zónu Jenda.
eDoklady
Od 20. ledna 2024 je ke stažení mobilní aplikace eDoklady, ve které může mít uživatel uložen digitální stejnopis občanky. Pro ty, kteří si aplikaci eDoklady již nainstalovali, mohou přes ni komunikovat s ústředními správními úřady, především tedy ministerstvy. V budoucnu se plánuje do aplikace přidat další doklady např. řidičský průkaz.
Evropská peněženka digitální identity
Co se týče identifikace občana, velkou změnu pak zaznamenáme v roce 2026, kdy má přijít tzv. Evropská peněženka digitální identity. Tato aplikace má občanům EU usnadnit mimo jiné on-line nákupy, podepisování dokumentů kvalifikovaným elektronickým podpisem nebo správu a sdílení osobních dokumentů např. řidičské průkazy nebo vysokoškolské diplomy.
S ohledem na rozsah a dopad těchto inovací je klíčové, aby organizace začaly aktivně přizpůsobovat své postupy a technologie a byly tak připravené na nadcházející éru digitální ekonomiky.